Újjászületett az Aranyvonat ereklyeszállító kocsija
2020.10.20.

1938-ban, az Eucharisztikus Világkongresszus évében, Szent István király halálának 900. évfordulóján államalapító királyunk kézereklyéjét, a Szent Jobbot egy különleges, pazarul díszített vasúti szerelvényen hordozták szerte az ország nagyobb városaiban, pontos menetrend szerint, három éven át.

Az Aranyvonat Pécsett 1938-ban (színezett kép)

Az Aranyvonat Pécsett 1938-ban (színezett kép)

Az Aranyvonat a felszabadult Nagyváradon 1942-ben

A vitéz Woth Imre vezette Magyar Királyi Koronaőrök Egyesülete célul tűzte az 1945-ben elpusztult díszvagon helyreállítását. Kormányzati segítséggel, a Magyar Nemzeti Múzeum restaurátor szakembereinek irányításában, a Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén sikerült felépíteni az Aranyvonat Ereklyekocsi mását. (Az eredeti vasúti kocsi is a Magyar Államvasutak dunakeszi főműhelyében készült. Utódvállalata, a TMH-csoport és a Magyar Vagon tulajdonában áll a Dunakeszi Járműjavító). Fekete-fehér fényképek és néhány eredeti tervrajz szolgált a munka kiindulópontjául, amikor már csak két olyan kocsi létezett, mint amilyen alapra az eredetit építették. Ezek közül az egyiket a Vasúttörténeti Park bocsátotta rendelkezésre. A harminchárom tonna tömegű, tizennyolc méter hosszúságú jármű felépítésének költségeit az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosította. A díszeket és berendezéseket a koronaőrök és a gyimesbükki vasúti őrház felújításáról ismert Budakeszi Kultúra Alapítvány gyűjtéséből, munkájából hozták össze. Arany, ezüst, bíbor és zöld színekben pompázó, gazdagon díszített külső oldalain négy-négy magyar szent látható. Az egyiken Szent Gellért, Szent István, Szent Imre és Szent Kinga, a másikon pedig Szent Erzsébet, Szent László, Szent Mór, Szent Margit, mellettük kettős keresztes és árpádsávos címerek. Belül különlegesen kárpitozott díszterem található a rezgéscsillapított ereklyetartó állvánnyal. Középen nyitott, hatalmas üvegajtók teszik lehetővé, hogy menet közben is látható legyen a kiállított ereklye. Vontathatóra, fékezhetőre, üzemképesre készítették, tehát készen áll arra, hogy olyan feladatot töltsön be, mint egykori elődje.

Az öt évig tartó munkával gyönyörűen megépített aranykocsit Szent István királyunk napján, augusztus 20-án hagyományőrző koronaőrök díszőrségével mutatták be a közönségnek a budapesti Vasúttörténeti Parkban ( XIV. kerület Tatai út 95.)

Az újjászületett díszkocsi koronaőrökkel a Vasúttörténeti Parkban, 2020, augusztus 20-án
Fejes Antal felvétele

Napsütésben felragyognak a glóriák a szentek feje körül

Az angyalok és a koronamásolat rézöntvényből készültek, vitéz Csák Attila keze munkáját dicsérik

Sokak szerint szebb, mint az 1938-ban épült eredeti

Fotók: Havran Zoltán

Vissza